Ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy Spartan GT-One o napędzie 4×2


Prototypowy samochód ratowniczo – gaśniczy marki Spartan GT-One został wyprodukowany w 1994 roku. Pojazd powstał na zlecenie Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnych, która zakupiła amerykańskie podwozie Spartan GT-One o napędzie 4×2 i dostarczyła je do firmy Rosenbauer w Austrii, która wykonała zabudowę na pojeździe.
Po odebraniu pojazdu z firmy Rosenbauer został on przydzielony do dyspozycji Komendy Wojewódzkiej PSP w Częstochowie, gdzie rozpoczął służbę w Jednostce Ratowniczo – Gaśniczej nr 2. Samochód był użytkowany również w JRG 1 i JRG 3 Częstochowa. Ze względu na ilość awarii, w 2011 roku został całkowicie wycofany ze służby w Państwowej Straży Pożarnej.
30 grudnia 2011 roku został przekazany do naszej jednostki. Determinacja druhów oraz współpraca z wieloma firmami pozwoliła na naprawy, dzięki którym pojazd – mimo swoich bolączek – mógł wyjeżdżać do działań ratowniczo – gaśniczych.
W jednostce przez 13 lat pełnił rolę drugiego wyjazdu – brał udział w wielu działaniach ratowniczo – gaśniczych m.in. podczas pożaru składu budowlanego w Częstochowie w 2021 roku czy podczas usuwania skutków nawałnic.
30 maja 2025 roku podczas Wojewódzkich Obchodów Dnia Strażaka, został przekazany jako eksponat do Centralnego Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach.
W podziale bojowym zastąpiony przez GBA-Rt 3/28 Renault D16.
Dane techniczne:
Typ: GCBA 2,7/25/1,7
Podwozie: Spartan GT-One
Rok produkcji: 1994
Pojemność silnika: 6600 cm3
Moc: 250 KM (184 kW)
Skrzynia biegów: automatyczna, 5-biegowa
Napęd: 4×2, miejski
Ilość miejsc: 6 (1+1+4)
Zabudowa: Rosenbauer
Zbiornik wody: 2700 litrów
Zbiornik środka pianotwórczego: 300 litrów
Autopompa: dwuzakresowa Rosenbauer NH 20 o wydajności 2500 l/min przy 10 bar oraz 170 l/min przy 40 bar.